Sidor

måndag, september 6

Gardeskläder

Well, jag har skrivit en del om gardet, och kanske om att jag har sytt massor till dem?
Jag tänkte visa lite grann av det:

Här är Kirtap och Ida. Kirtap är iförd Gardet Silfverdrakes standarduniform för soldater och Ida är klädd i en kjortel av spillbitar, så som det anstår en nyanställd outbildad köksa :)

Soldatuniformen är sydd av en tidigare variant av uniform, nämligen en enkel tabard, där jag senare satt på krage, "axelvingar", knappar med "knäpplapp" och snörning i sidorna.
Jag måste dock säga att jag inte sydde alla uniformer själv, jag designade och sydde mycket, men jag fick även hjälp till och från av några inte så lata gardister. :)

Idas kjortel syddes på de 15 minuter jag hade på mig att slänga ihop kläder till henne, och är av den allra enklaste modell som finns av kjortlar. Framstycke, Bakstycke, en kil i var sida, ärmar med en liten ärmkil. Allt syddes ihop på overlocken, fusk enligt mig, men har man inte tid så har man inte.



//Trollis, bara Trollis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D