Sidor

tisdag, september 14

Tårta!

Jag fyller år på Torsdag, dvs i övermorgon. Det ska firas med två kalas, ett på Torsdag med släkten och ett om några veckor med vänner.
Till släkten har jag planerat att baka en helt underbar tårta som jag känner att jag vill dela med mig receptet av. Bilder på den kommer senare när den väl är bakad ;)

Faster Barbros Diamtårta för ca 8 pers:

3 äggvitor och 1 dl socker vispas till en hård maräng, blanda i 11/2tsk bakpulver.
Bred ut smeten till 2 bottnar på plåt och grädda i 125 grader i 90 minuter.
Vispa 4 dl grädde i en bunke och vispa 3 äggulor och 1/2 dl socker i en annan.
Krossa 2 st dubbeldaim och landa allt till en smet. (jag har i lite mer daim, för jag gillar daim)
Bre lite smet i botten på fatet, lägg en botten, bre hälften av smeten ovanpå.
Lägg på den andra botten och bre resten av smeten över.
Lägg in i frysen.
Tina 1/2 timme innan servering.Garnera med hackad daim eller daimkulor.

Ät och var glad! :D

//Tårtmakartroll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D