Sidor

tisdag, november 16

Raggsockexperiment!

Nu har jag fortsatt med att spendera pengar. Det känns som att de bara flyger iväg och det är väl det som de gör. Den här gången blidde det garn till små blommor som i sin tur ska bli bla. brocher (julmarknaden) och garn till ett par raggsockor.
Garnet till blommorna är Drops 'Fabel' - superwash, ett nystan med röda toner och ett nystan i.. öh... alla färger :P Sockorna blir i Svarta Fårets 'Raggsocksgarn' (jumbo). Troligen kommer jag att behöva köpa mer sockgarn eftersom jag ska ge mig på ett experiment med lårhöga raggsockor.

Jag har inte hittat något bra mönster på just lårhöga sockor, mest på grund utav att jag har rätt tjocka mysiga lår som kräver en hel del i storlek. Det blir till att göra ett själv med andra ord.
Från början letade jag på ett mönster på nätet där man börjar Från Tårna. Det måste ju lixom vara enklast att börja nedifrån och gå uppåt på benet och öka, istället för att börja ovanifrån och minska. Ökningar ger en större chans att prova och börja om tycker jag.
Jag hittade några beskrivningar och hade nästan bestämt mig för att göra ett försök, men då kom mamma med en jättebra idé! Alla smarta tanter har genom hennes uppväxt stickat på en ny fot på strumpskaftet när det har slitits hål. Alltså borde jag kunna sticka skaftet på mina sockor nerifrån och upp, för att sen plocka upp maskorna längst ner och sticka en fot på vanligt vis därifrån!
Mammor är bra varelser måste jag säga! :)

 Garnfångsten :)

//Trollis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D