Sidor

söndag, oktober 30

Dagens tips:

Handsömnad: Tyget/sömmen drar sig.


När jag syr för hand, med eftertygn främst, händer det ofta att tyget/sömmen drar sig. Dvs att det ena stycket "drar ihop sig" av själva sömmen och blir kortare än den andra stycket.
Troligen så beror det hos mig på att jag spänner tyget snett med händerna när jag syr.

Lösningar:
1. Nålar, nålar och åter nålar. Att nåla någolunda tätt hjälper till att hålla bitarna på plats sömmen runt. Jag låter emellanåt nålarna sitta kvar i tyget efter att ha sytt över dem, för att vara extra säker.
2. Sy från två håll. Att växla mellan att sy från ena håller och från det andra fungerar oxå. Med den här metoden syr jag ungefär 15-20 centimeter på varje sida innan jag växlar. Nålar är ett bra tips här med. :)

//Trollis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D