Sidor

torsdag, januari 26

Dagens tips:

Handsömnad, vaxa vanlig sytråd


Jag handsyr mycket och främst med vaxad lintråd. Men ibland passar det sig inte riktigt utan jag vill sy med vanlig sytråd istället. Tidigare när jag gjort det trasslar sig den tråden hela tiden, får lätt knutar och är allmänt dryg att arbeta med.
Men i julas fick jag höra ett tips från en människa under konventet CrossCon, nämligen:

Lösning:
Vaxa din sytråd. Då blir den starkare men främst enklare att arbeta med. Jag har provat det och tycker det fungerar jättebra. Det trasslar sig mindre, tråden far inte omkring så mycket och den får en viss "tyngd" i sig som gör den lätt och behaglig att arbeta med.

* För att vaxa tråden gör du så här : Ta en bit bivax, och dra hela biten av tråd tvärs över kanten på bivaxklumpen, upprepa några gånger och tada! Färdigt att sy med.

* Eller, som min kära vän Pleu tyckte jag kunde skriva med: "Har du varken bivax eller tålamod och vill prova nunununu, som paniklösning så kan du använda ett värmeljus eller annat ljus. Inte lika bra, men har man ADHD så har man.."

//Tossiga Trollis

1 kommentar:

  1. Du borde adda "Har du varken bivax eller tålamod och vill prova nunununu, som paniklösning så kan du använda ett värmeljus eller annat ljus. Inte lika bra, men har man ADHD så har man..." ;P

    SvaraRadera

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D