Sidor

onsdag, mars 14

Oljemålning

Idag började jag på en oljemålningskurs. Även fast jag har målat massor sen jag var stor nog att hålla i en pensel så har jag inte jobbat med olja mycket alls. De få gånger som jag däremot gjort det har varit med budgetgrejer och utan någon som helst kunskap om färgens egenskaper och beteenden.

Dagens lektion började för min del med att bygga ihop en ram och fästa en duk på den. Därefter fick vi "skissa" upp ett stilleben med hjälp av en brun färg (raw umber) och terpentin.
Helt fantastiskt att se vad man kan göra med så lite! Jag längtar efter nästa tillfälle då vi ska börja måla och sätta färg på tavlan.
Att måla med olja är verkligen helt olika mot att måla med akvarell som jag är van vid.

Här är iallafall en bild på min skiss, puss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D