Sidor

onsdag, december 9

En vanlig dag i skol-skogen.

Igår samlades vi i vårat nya hemklassrum, den så kallade "Bunkern", titta på lite videoklipp på youtube och mådde gott.
Lars Inge hade hittat Youtube-kanalen "Nasjonalbiblioteket", som har en massa filmer om norskt traditionellt hantverk och leverne. Jag blev helt förälskad i filmen de har om skidtillverkning, den rekomenderas!

Efter fikat skulle vi ut i skogen för att hugga ner en del gran, som skall användas till hässjevirke.
Granar valdes ut, höggs ner och sen skulle hela skiten kvistas och barkas.
Lukten fick mig att tänka på de gånger när jag var liten och vi hälsade på pappa när han jobbade ute i skogen.

Det var en hel del tankar och funderingar som for genom huvudet på mig under tiden som vi jobbade. Först så var vi rörande överens om att samla med all granbark och ta till garveriet på skolan.
Men då var det här med alla kvistar... Både jag och Kakan tog med oss granris hem för att göra juldekorationer av, och vad jag mindes så tycker Cajsa om att färga garn med det. So far - so good, men borde man inte kunna garva med kvistarna? Eller är det för lite garvämnen i dem? Något jag ska ta upp med Aja imorgon tror jag.
Jag tycker att det är helt fantastiskt hur Hållbarhets-tänket är med under allt vi gör här på kursen, att inget går till spillo utan att allt faktiskt kommer till användning på något vis.










detta avslutande foto togs av Kakan, och de andra av mig.

 I slutet av det väldigt effektiva lektionspasset packades verktyg, bark, granris och elever in i bilen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar kanske? Eller ett roligt skämt? :D